سنسور فشار چیست؟ (تفاوت آن با ترانسمیتر و ترانسدیوسر فشار چیست؟)

سنسور فشار چیست؟

سنسور فشار، یک اصطلاح جامع است که برای توضیح هر ابزاری استفاده می‌ شود که بتواند فشار را شناسایی کرده و یا اندازه‌ گیری کند. در کنار «ابزار فشار»، این رایج‌ ترین اصطلاح است.

ما اینجا در مورد سوییچ‌ های فشار صحبت نمی‌ کنیم، اما از نظر فنی، حتی این سوییچ‌ ها هم سنسورهای فشار هستند.

لازم به ذکر است که وقتی ما از این اصطلاح استفاده می‌ کنیم، منظور ما ابزار اندازه‌ گیری پیوسته است که سیگنالی را خروجی می‌ کند که به واحد خاصی از اندازه‌ گیری روی یک مقیاس یا رنج خاص کالیبره شده است.

ترانسدیوسر فشار چیست؟

زمانی که یک مهندس اصطلاح ترانسدیوسر فشار را به کار می‌ برد، معمولا از این اصطلاح در زمینه‌ی خاصی استفاده می‌ کند:

مثلا ممکن است این اصطلاح در مورد گروهی از المان‌ های سنسور داخل یک سنسور به کار برده شود (همچون پل وتسون، گیجی که آن را نگه می‌ دارد و دیافراگمی که به آن متصل است).

همچنین ممکن است اصطلاح ترانسدیوسر فشار در مورد کل یک سنسور به کار برده شود، اما بدون بزرگنمایی سیگنال. به عبارت دیگر، یک سنسور با خروجی میلی‌ ولتی. این احتمالا از نظر فنی، دقیق‌ ترین تعریف است، البته در اغلب مواقع، به این شکل استفاده نمی‌ شود.

یا ممکن است این اصطلاح به جای «سنسور فشار» استفاده شود، به معنی کاملا کلی و جامع آن. در هنگام گفتگوی کلی و معمولی، اغلب به این معنا از این اصطلاح استفاده می‌ شود.

شاید پیچیده به نظر برسد، اما معمولا به سادگی می‌ شود تشخیص داد که اصطلاح ترانسدیوسر فشار در چه زمینه‌ای مورد استفاده قرار گرفته است.

به طور مثال، اگر موضوع در مورد انواع مختلف سنسورهای فشار باشد، منظور از اصطلاح «ترانسدیوسر فشار» احتمالا سنسوری بدون تقویت سیگنال است.

سنسور فشار چیست؟ (تفاوت آن با ترانسمیتر و ترانسدیوسر فشار چیست؟

ترانسمیتر فشار چیست؟

همچون «ترانسدیوسر فشار»، اصطلاح ترانسمیتر اغلب در زمینه‌ های مختلفی استفاده می‌ شود. از طرفی منظور یا سنسور فشار به صورت کلی است یا به شکل دقیق‌ تری مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

یک ترانسمیتر فشار در واقع سنسوری است که تقویت سیگنال دارد. سیگنال تقویت شده و به یک بازه مشروط می‌ شود.

به این روش، سیگنال می‌ تواند فواصل طولانی‌ تری را طی کند و در برابر افت کیفیت سیگنال، آسیب‌ پذیری کمتری دارد.

ترانسمیتر ارتباطی مستقیم با توانایی ترانسمیتر (یا مخابره‌ی) سیگنال تقویت شده دارد.

سنسور فشار چگونه ساخته می شود؟

بیایید نگاهی سریع به طراحی و عملکرد یک سنسور فشار بیندازیم. سنسور فشار از محل کانکشن فشار در نقطه اندازه گیری پیچ می شود. عنصر حسگر فشار، فشار موجود را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می کند.

تجهیزات الکترونیکی قسمت پایینی، این سیگنال را تقویت و استاندارد می کند و یک بدنه مناسب آن را در برابر تاثیرات محیطی محافظت می کند.

سیگنال استاندارد شده از طریق اتصال الکتریکی برای ارزیابی سیگنال منتقل می شود. اکنون می بینیم که چگونه اجزا جداگانه در قسمت تولید مونتاژ می شوند.

درمرحله اول، کانکشن فشار به عنصر سنسور فشار جوش داده می شود. در کاربرد اندازه گیری فشار، سنسور فشار از طریق کانکشن فشار به نقطه اندازه گیری پیچ می شود. عنصر حسگر، فشار موجود را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می کند.

پس از آن پی سی بی نصب می شود، این تجهیزات الکترونیکی سیگنال سنسور را تقویت و استاندارد می کنند. اکنون، فقط اتصال الکتریکی لازم بین سنسور و پی سی بی نیاز است.

این مجموعه اسمبل شده پیش تنش کاری (اتوفرتاژ) می شود. برای اطمینان از ثبات فشار طولانی مدت، فشار بیش از محدوده فشار بیش از حد به این سنسور فشار وارد می شود.

در مرحله بعدی بدنه نصب می شود. بدنه از تجهیزات الکترونیکی در برابر تاثیرات مکانیکی و محیطی محافظت می کند. برای بهبود خوانش و دوام برچسب محصول، سنسورهای فشار با لیزر برچسب گذاری می شوند.

این کار در یک مرحله با جوشکاری بدنه انجام می شود. سپس کانکشن الکتریکی نصب می شود. از آن برای انتقال سیگنال استاندارد، برای ارزیابی سیگنال در دستگاه ها استفاده می شود.

در هنگام تنظیم فشار، همزمان، یک آزمایش ولتاژ بالا، برای بررسی عملکرد، انجام می شود. تجهیز ساخته شده همراه با لوازم جانبی بسته بندی می شود.

اسناد و مدارک تجهیز، مانند دستورالعمل عملکرد و گزارش آزمایش کالیبراسیون، ضمیمه می شود. سرانجام برچسب بسته بندی چسبانده می شود، سنسور فشار اکنون برای ارسال آماده است.

ما در آدرین صنعت ابزار دقیق پارس، با افتخار و با استفاده از خدمات خاص و منحصر به فرد خود، می توانیم به شما بهترین تجهیزات صنعتی را با کیفیتی بیشتر و با اعتماد به نفس ارائه دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و برآورده کردن نیازهای شما، لطفاً با شماره‌ های موجود در سایت تماس بگیرید. با افتخار منتظر تماس شما هستیم.

سوالات متداول

  • سنسور فشار چیست؟
  • ترانسدیوسر فشار چیست؟
  • ترانسمیتر فشار چیست؟
  • سنسور فشار چگونه ساخته می شود؟